Witte treindeuren voor Arriva treinen

De verlengde treinen van Arriva in Friesland en Groningen hebben sinds kort witte deuren. Omdat deze witte deuren goed afsteken tegen het rood van het treinstel, zijn ze beter zichtbaar voor mensen met een visuele beperking. Aanleiding van de nieuwe kleur is de Europese regelgeving die voorschrijft dat alle nieuwe treinen tussen 2012 tot 2030 voorzien worden van een contrasterende kleur.

“Vanaf maandag 1 september rijden de eerste drie verlengde treinen op de noordelijke treinlijnen,” laat een woordvoerder van Arriva weten. “Deze drie treinen zijn de afgelopen periode bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler voorzien van een extra tussen-treinstel. De komende maanden worden ook drie andere treinen omgebouwd, zodat er in december in totaal zes verlengde treinen rijden. Bij het ombouwen van deze treinen worden ze voorzien van witte deuren. Bestaande treinen behouden de rode deuren.”

“Andere maatregelen die Arriva heeft genomen voor mensen met een visuele beperking zijn de verlaagde treinvloeren, zodat reizigers makkelijk in en uit kunnen stappen. Maar ook geluid bij de deuren, zodat duidelijk hoorbaar is waar de deur zich bevindt en wanneer deze sluit. Blindengeleidehonden mogen bovendien altijd gratis meereizen in de trein en omdat de voorbereiding op een reis ook van belang is, is onze website ‘drempelvrij’ gemaakt.”

In 2030 moet ál het openbaar vervoer in Europa toegankelijk zijn voor chronisch zieken en gehandicapten. NS en Prorail hebben een stappenplan ontwikkeld, waarin als doel gesteld wordt dat dan 30 procent van de stations en 90 procent van de treinen toegankelijk is.

Wie echter volledige toegankelijkheid wil meemaken, moet nog even geduld hebben, want volgens de huidige verwachting zullen pas rond 2085 alle Europese perrons op alle stations toegankelijk zijn, en rond 2040 alle materieel. Kleinere aspecten als verlichting, obstakelvrije routes, duw- en trekstangen aan deuren, markering van glazen ruiten, braille aan leuningen en toiletvoorzieningen voor rolstoelers moeten eind 2015 gereed zijn.

 

Bron: Dedicon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *